Skip to content

Malo plavog za puno zelenog / cijanotipija u službi učenja o biljnim vrstama i zaštiti biljnih vrsta – OŠ Vladimira Vidrića

Zajednica tehničke kulture Kutina/ njezine udruge i OŠ Vladimira Vidrića njeguju izvrsne suradnje raznih sadržaja i tematika. Na taj način učenicima se pruža usvanje znanja i vještina izvanškolskog sadržaja, a primjenjenih kroz redovan nastavni sadržaj.U proteklim tjednima OŠ Vladimira Vidrića i Foto video klub Kutina obrađivali su  temu ekologije, tj. važnosti učenja o i zaštiti biljnih vrsta. Obzirom da je okružje škole zeleno, a škola proglašena eko školom, poticaja i “materijala” za rad nije nedostajalo.

Metoda rada na temi bila je – cijanotipija: stari fotografski proces koja spaja matematički izričaj, likovni izričaj, znanost kemije, fizike i u ovom slučaju biologije. Daje sliku cijan plave boje. Proces je baziran na dvije neškodljive kemikalije – amonijevom željezo citratu i kalijevom željezo cijanidu.

Engleski matematičar i fizičar, Sir John Herschel otkrio je postupak 1842. godine. Unatoč tome što je on iznašao proces, smatrao ga je namijenjenim isključivo kopiranju bilježaka ili dijagrama, što je i bila i ostala glavna i najraširenija primjena istog. Proces je bio popularan u inženjerskim krugovima do sredine 20. stoljeća. Jednostavan postupak je omogućavao jednostavno umnožavanje i kopiranje velikih tehničkih nacrta. 

U područje fotografije ga je uvela engleska botaničarka Anna Atkins, kada je proces iskoristila za ilustriranje svoje knjige posvećene papratima i algama. Postavivši svoje objekte direktno na emulzijom obrađeni papir, putem djelovanja svjetlosti dobila je obojene obrise istih. Uporabom ovog procesa ostala je zabilježena kao prva žena fotograf.

Znanje o izradi cijanotipija i materijal za rad u školu je donijela Marijana Kapetanović, m.f. iz Foto video kluba Kutina/ZTK Kutina.

Temu „ gradsko bilje “ u okružju škole odradili su učenici 6.a i 6.b. razreda pod vodstvom prof. Mande Ferk, a pod nastavnim sadržajem iz prirode- botanika. Pripremljeno bilje učenici su promatrali i određivali naziv biljke PlantNetom, imenovali dijelove biljke , promatrali cvjetove, listove i korijen. Nakon analize odredili su kojoj porodici pripada biljka i da li je jednosupnica ili dvosupnica.  Od svake biljke izradili su cijanotipski fotogram. Nastali radovi koristit će se kao nastavni materijal.

Temu „drveće u okružju naše škole“ odradili su učenici 2.b razreda pod vodstvom učiteljice

Helene Vuković Žarko. Kroz nastavne teme iz tjelesne i zdravstvene kulture, prirode i društva,

matematike, likovne kulture i sata razrednika odradili su navedenu temu.

 

Svi uključeni učenici s velikim veseljem i pažljivim radom usvajali su nova znanja i vještine! Njihova znanja i volja za brigom o očuvanju prirode je velika!

Osim izložbe cijanotipskih fotograma u svojoj školi, njihove radove bit će moguće vidjeti za vrijeme Promocije znanosti koju i ove godine organizira ZTK Kutina, a povodom Petrova u Kutini.

Fotografije i video zapis: Robin Budetić, Lada Herjavec, Helena Vuković Žarko

M.K.